Spoorverbindingen met Duitsland

“Topografie spoorverbindingen Nederland-Duitsland”

Met onderscheid tussen hoofdspoorlijnen/ regionale spoorlijnen/ heringebruikname/ oude spoorlijnen. Van noord naar zuid op nummervolgorde.

Groen. Hoofdspoorlijnen:

3. grensovergang Oldenzaal, spoorlijn Amsterdam->Hengelo->Hannover->Berlijn; 7. grensovergang Zevenaar, spoorlijn Amsterdam -> Arnhem->Oberhausen->Keulen->Frankfurt; 9. grensovergang Venlo, spoorlijn Den Haag/ Rotterdam-> Venlo->Mönchengladbach-> Düsseldorf.

Rood. Regionale spoorlijnen:

1. grensovergang Bad Nieuweschans, spoorlijn Groningen->Leer->Oldenburg; 4. grensovergang Glanerbrug-Gronau, spoorlijn Enschede-Münster; 11. grensovergang Eijgelshoven, spoorlijn Heerlen-Aken.

Blauw. Deels opgeheven spoorlijnen:

met nominatie/ actie om te heropenen: 2.  grensovergang Coevorden-Emlichheim, spoorlijn Emmen-Bad Bentheim, baanvak Emmen-Coevorden reizigersvervoer, baanvak Coevorden-Neuenhaus goederenspoorlijn, baanvak Neuenhaus-Bad Bentheim ook reizigersvervoer, zie ‘Re-activering spoorlijn Emmen-Bad Bentheim’; 5.  grensovergang Kotten bij Winterswijk, spoorlijn Winterswijk->Borken->Dorsten->Gelsenkirchen, zie ‘Renovatie spoorlijnen van Winterswijk naar Borken en Bocholt’; 6. grensovergang Woold bij Winterswijk, spoorlijn Winterswijk-Bocholt->Wesel, zie ‘Renovatie spoorlijnen van Winterswijk naar Borken en Bocholt’; 8. grensovergang Groesbeek-Kranenburg, spoorlijn Nijmegen-Kleef, zie ‘VIEV Vereniging Innovatief Euregionaal (rail-)Vervoer’; 10. grensovergang Posterholt-Dalheim, Spoorlijn Roermond->Dalheim-> Mönchengladbach (deeltracé van de IJzeren Rijn) zie ‘IJzeren Rijn’ en https://meinlijn.nl/ ; 12. grensovergang Simpelveld-Vetschau , spoorlijn Schin op Geul/ Kerkrade->Simpelveld->Vetschau->Aken (miljoenenlijntje; oudste spoorgrensovergang in Nederland), zie ‘Museumspoorlijnen per provincie gerangschikt’.

Samenvatting

Door Herspoor is geen directe activiteit verricht m.b.t. spoorverbindingen tussen Nederland en Duitsland. Wel is er belangstelling geweest voor spoorlijnen tussen Nederland en Duitsland geweest. De grondlegger van Herspoor is geboren  vlakbij de spoorlijn van Zutphen naar Gelsenkirchen. Het baanvak Zutphen-Winterswijk is voor reizigersvervoer in bedrijf gebleven. Vanaf Winterswijk (Borkense Baan) is de lijn opgeheven. Vanuit mondelinge overlevering is bekend dat in de meidagen van 1940 oorlogsmaterieel over deze lijn werd aangevoerd naar het westen van Nederland.

In het verleden hebben er 23 spoor- en tramlijnverbindingen tussen Nederland en Duitsland bestaan. De eerste grensoverschrijdende railverbinding was de spoorlijn Simpelveld-Vetschau in Zuid-Limburg. Momenteel zijn er nog 7 over. De op twee na laatste spoorlijn die in onbruik geraakte was de spoorlijn Enschede-Gronau in 1981. Deze lijn werd echter in 2001 weer in gebruik genomen. Reizigersvervoer wordt verzorgd van Enschede naar Münster. De laatste opheffingen dateren van 1991: de spoorlijnen Nijmegen-Kleef en Roermond-Dalheim
Na opheffing van de treinverbinding tussen Nijmegen en Kleef in 1991 is in 1995 opgericht de Vereniging Spoorlijn Nijmegen-Kleve (VSNK). In 1999 is de naam veranderd in Vereniging voor Innovatief Euregionaal (rail-) Vervoer (VIEV). VIEV beperkte zich tot stimulering van grensoverschrijdend railvervoer. Voor een organisatie, geheel bestaand uit vrijwilligers, was dit  een te veel omvattende doelstelling. Momenteel beperkt de vereniging zich tot activiteiten die beogen om de spoorlijn tussen Nijmegen en het Duitse Kleef weer nieuw leven in te blazen, zoals de naam van de oorspronkelijke vereniging (VSNK) aangaf. Lees verder op www.viev.nl, www.viev.eu, www.keizerlijn.nl
Voor wat betreft de opgeheven verbinding met Duitsland tussen Roermond en Dalheim is er al jarenlang touwtrekkerij tussen Nederland, België en Duitsland over reactivering van de ‘IJzeren Rijn‘.  Sinds recent is er een initiatief om deze verbinding te herstellen alleen voor reizigersvervoer. Dit om de discussie m.b.t. zwaar goederenrailverkeer door het natuurgebied Meinweg uit de weg te gaan: www.meinlijn.nl.

Het archief

Alle documenten

Dd maart 2015

Opsomming van alle spoor- en tramlijnen die er hebben bestaan tussen Nederland en Duitsland: Basisdocument Railverkeer Nederland-Duitsland, verleden en heden.

Dd 2020

Over een aantal spoorweggrensovergangen wordt gepraat of ze weer in bedrijf kunnen komen of is al weer in bedrijf: Grensoverschrijdende spoorlijnen tussen Nederland en Duitsland gesloten en weer open.

Dd 2020

Op het grootste gedeelte van het Duits deel van de spoorlijn tussen Coevorden en Bad Bentheim was nog steeds goederenverkeer in functie. Sinds enkele jaren vindt daar ook weer reizigersverkeer plaats. Nu nog meer Nederlandse initiatieven om hier weer grensoverschrijdend reizigersverkeer te krijgen: ‘Re-activering spoorlijn Emmen-Bad Bentheim’.

Dd 2020

Bij Winterswijk waren 2 grensoverschrijdende spoorlijnen. Er is actie om hier weer grensoverschrijdend treinverkeer mogelijk te maken: ‘Re-activering spoorlijnen van Winterswijk naar Borken en Bocholt’.

Dd 2020

Spoorweggrensovergangen die nog in functie zijn: ‘Grensoverschrijdende spoorlijnen tussen Nederland en Duitsland in functie’.