herspoor
Grensoverschrijdende spoorlijnen tussen Nederland en Duitsland gesloten en weer open (??)
Meerdere spoor- en tramlijnen tussen Nederland en Duitsland zouden gereactiveerd kunnen worden of zijn al gereactiveerd.
Coevorden, lijn van Emmen-> Coevorden-> Emlichheim-> Neuenhaus-> Nordhorn(Dld.)-> Bad Bentheim (Dld.). Mogelijk reactivering van grensoverschrijdend railverkeer voor reizigersvervoer.
Vanaf 2018 is er weer regulier reizigersvervoer van Bad Bentheim naar Neuenhaus. De exploitatie gebeurt door, tot dan toe alleen goederenvervoerder, ‘Bentheimer Eisenbahn’. Het zou van progressief milieubeleid getuigen, indien ook het traject tussen Coevorden en Neuenhaus zou worden gerenoveerd. Lees verder in Herspoordocument: ‘Renovatie spoorlijn Emmen-Bad Bentheim’ en ‘https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/121361/Drenthe-wil-spoorverbinding-Emmen-Duitsland’.
Glanerbrug, spoorlijn Enschede-Gronau-Münster.
Geshiedenis: In 1979 goederenvervoer gestopt en in 1981 reizigersvervoer gestopt. In 2001 spoorlijn opnieuw geopend: exploitatie door DB: Enschede-Münster en Enschede-Dortmund. In dit document over grensoverschrijdende spoorlijnen tussen Nederland en Duitsland, ‘….gesloten en weer open (?)’ is dit de enige lijn die na opgeheven te zijn toch weer na 20 jaar is opengegaan. Herspoor hoopt dat nog meer grensoverschrijdende spoorlijnen zullen volgen. Zie ook: http://www.bcpeters.dds.nl/spoorzoeker_tmp/overig/reactivering_enschede_gronau/geschiedenis.html
Winterswijk, spoorlijn Zutphen-Winterswijk-Borken-Gelsenkirchen: Borkense Baan. Winterswijk, spoorlijn Winterswijk-Bocholt-Oberhausen: Bocholtse Baan.
Wat betreft de beide gesloten grensoverschrijdende spoorlijnen bij Winterswijk, Borkense Baan en Bocholtse Baan, is het wel bijzonder dat in Duitsland beide steden wel aangesloten bleven op het Duitse spoorwegennet. Ook hier zou het van voortschrijdend progressief milieubeleid en Europese verbondenheid getuigen indien een railverbinding tussen Nederland en Duitsland zou worden hersteld. Indien er consensus zou komen om toch weer één van beide spoorlijnen te reactiveren, dan zou volgens Herspoor de Bocholtse Baan hiervoor het meest voor de hand liggen, omdat Boocholt een veel grotere plaats is dan Borken. Lees verder in Herspoordocument: ‘Renoatie spoorlijnen van Winterswijk naar Borken en Bocholt’.
Groesbeek, spoorlijn Nijmegen-Kleef. Deze spoorlijn is in 1991 gesloten voor reizigersvervoer. Van de in onbruik geraakte grensoverschrijdende spoorlijnen komt deze lijn mogelijk nog weer in aanmerking om heropend te worden.
Lees verder Herspoor-map: ‘VIEV Vereniging Innovatief Euregionaal (rail-)Vervoer’ en in www.viev.eu
Gennep, spoorlijn Boxtel-Gennep-Goch-Wesel.
Ooit in de vroegere jaren van de spoorwegperiode was dit een internationaal belangrijke spoorlijn: de beste en snelste verbinding tussen Berlijn en Londen. Is tijdens WOI m.o.m. in verval geraakt. De kans op reactivering is echter klein. Wat betreft het Nederlandse deel van deze spoorlijn is er al heel veel geprobeerd om het baanvak van Boxtel-Veghel-Uden weer in bedrijf te krijgen. Lees verder in Herspoormap ‘Duitse Lijntje’. Wat betreft het Duitse deel van deze lijn is Goch, net over de grens bij Gennep, nog steeds met de trein bereikbaar maar het baanvak Goch-Wesel is opgeheven.
Spoorlijn maakt weinig kans op heropening.
Roermond, spoorlijn Roermond-Dalheim- Mönchengladbach-Düsseldorf. In 1991 gesloten. Mogelijk nog weer in functie te krijgen als goederenspoorlijn: zie Herspoormap ‘IJzeren Rijn’ . Nieuwe initiatieven van de vereniging VIEV zijn er om alleen in te zetten op reizigersvervoer: www.meinlijn.nl.
Bocholtz, spoorlijn Simpelveld-Vetschau-Aken. Deels in gebruik als museumspoorlijn: https://www.miljoenenlijn.nl/ Deze opgeheven lijn is de oudste grensoverschrijdende spoorlijn van Nederland: deel van de internationale spoorlijn Maastricht-Aken: https://nl.wikipedia.org/wiki/Spoorlijn_Aken_-_Maastricht. Van Simpelveld tot aan Vetschau doet deze lijn nog dienst voor een museumstoomtrein. Lees verder in Herspoordocument ‘Museumspoorlijnen per provincie gerangschikt’. Het Duitse deel van deze lijn naar Aken is niet meer in gebruik voor reizigersvervoer. Voor reizigersvervoer van Maastricht naar Aken is men tegenwoordig aangewezen op de grensovergang bij Kerkrade.
Voor lokaal, toeristisch en milieubelang zou het volgens Herspoor gewenst zijn deze grensoverschrijdende spoorlijn weer voor reizigersverkeer functioneel te krijgen.