Nedersaksenspoorlijn

“Topografie Nedersaksenlijn”

In de figuur en de tekst is groen bestaand spoor, nog steeds in functie. De andere 3 kleuren geven 3 opties aan voor het nieuw aan te leggen tracé. Ingetekend op ‘Spoorkaart 1916’ van Nederland Noordoost het tracé van de Nedersaksenlijn.

Groen. Functionerend spoor. 1 en 2

Tracé Groningen-Veendam. 2. Tracé Veendam-Stadskanaal. In functie als museumspoorlijn: S.T.A.R.; zie: ‘Museumspoorlijnen per provincie gerangschikt’. 6. Tracé Emmen-Enschede

Paars. Nieuw aan te leggen spoor. 3.

Optie Tracé Stadskanaal-Emmen, 23km, rechtstreeks.

Nieuw aan te leggen spoor. 4.

Optie Tracé Stadskanaal-Emmen, 26km;tot Musselkanaal over afgedankt spoor, daarna nieuw tracé.

Blauw. Nieuw aan te leggen spoor. 5.

Optie Tracé Stadskanaal-Emmen, 30km; tot Musselkanaal over afgedankt spoor, dan tot Ter Apel over vergeten spoor, daarna nieuw tracé.

Het archief

Alle documenten

Dd mei 2021

De naam Nedersaksenlijn staat voor een door velen gewenste nieuwe spoorverbinding tussen de Universiteitssteden Enschede en Groningen, die grotendeels over bestaand spoor leidt: Basisdocument Nedersaksenlijn’.

Dd mei 2021

Indien de Nedersaksenlijn er zal komen dan is er weer kans op een station in Ter Apel: ‘Dagblad van het Noorden, kans op heropening treinstation Ter Apel’.

Dd mei 2021

Samenvatting van Movares-studie uit 2019 met kritische blik op een in 2016 verrichte studie naar de mogelijkheid van de Nedersaksenlijn: Nedersaksenlijn Movares Samenvatting Quick Scan 2019‘.