“Topografie Nedersaksenlijn”
In de figuur en de tekst is groen bestaand spoor, nog steeds in functie. De andere 3 kleuren geven 3 opties aan voor het nieuw aan te leggen tracé. Ingetekend op ‘Spoorkaart 1916’ van Nederland Noordoost het tracé van de Nedersaksenlijn.
Groen. Functionerend spoor. 1 en 2
Tracé Groningen-Veendam. 2. Tracé Veendam-Stadskanaal. In functie als museumspoorlijn: S.T.A.R.; zie: ‘Museumspoorlijnen per provincie gerangschikt’. 6. Tracé Emmen-Enschede
Paars. Nieuw aan te leggen spoor. 3.
Optie Tracé Stadskanaal-Emmen, 23km, rechtstreeks.
Nieuw aan te leggen spoor. 4.
Optie Tracé Stadskanaal-Emmen, 26km;tot Musselkanaal over afgedankt spoor, daarna nieuw tracé.
Blauw. Nieuw aan te leggen spoor. 5.
Optie Tracé Stadskanaal-Emmen, 30km; tot Musselkanaal over afgedankt spoor, dan tot Ter Apel over vergeten spoor, daarna nieuw tracé.
Het archief
Alle documenten
Dd mei 2021
De naam Nedersaksenlijn staat voor een door velen gewenste nieuwe spoorverbinding tussen de Universiteitssteden Enschede en Groningen, die grotendeels over bestaand spoor leidt: ‘Basisdocument Nedersaksenlijn’.
Dd mei 2021
Dd mei 2021
Indien de Nedersaksenlijn er zal komen dan is er weer kans op een station in Ter Apel: ‘Dagblad van het Noorden, kans op heropening treinstation Ter Apel’.
Dd mei 2021
In december 2019: ‘Tweede Kamer akkoord haalbaarheidsonderzoek Nedersaksenlijn’.
Dd mei 2021
Brief van ProRail aan kabinetsinformateur: ‘Kabinetsformatie mei 2021 Brief van ProRail voor mevrouw Hamer, denk aan Railinfrastructuur, o.a. Nedersaksenlijn’.
Dd mei 2021
Samenvatting van Movares-studie uit 2019 met kritische blik op een in 2016 verrichte studie naar de mogelijkheid van de Nedersaksenlijn: ‘Nedersaksenlijn Movares Samenvatting Quick Scan 2019‘.