basisdocument

Railverkeer Nederland-Duitsland, verleden en heden (2015)

 

In vroeger tijden waren er veel meer spoor- en tramlijnen tussen Nederland en Duitsland dan tegenwoordig. Op de ‘Spoorwegenkaart Nederland 1916’ en op de site http://digicollectie.tresoar.nl/object.php?object=34&toon=024 is te zien dat  er spoorlijngrensovergangen waren van Noord naar Zuid, waarbij de volledig vetgedrukte lijnen momenteel nog in functie zijn: 1, 4, 6, 13, 19, 24, 25, deze laatste alleen als museumlijn).

 

  1. Nieuweschans, spoorlijn Groningen-Lehr-Oldenburg-Bremen.
  2. [Ter Apel, lijn van Stadskanaal->Ter Apel->Meppen (Dld.). (Tot aan de Nederlands-Duitse grens is deze aangelegd; heeft in Dld. echter nooit verbinding gekregen met het Duitse spoorwegennet].
  3. Coevorden, lijn van Coevorden naar Emlichheim-> Nordhorn(Dld.)-> Bad Bentheim (Dld.). Alleen voor goederenvervoer. Mogelijk reactivering van grensoverschrijdend railverkeer voor reizigersvervoer: https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/121361/Drenthe-wil-spoorverbinding-Emmen-Duitsland
  4. Oldenzaal, spoorlijn Hengelo-Rheine-Osnabrück-Hannover-Berlijn.
  5. Losser, lijntje vanaf Oldenzaal via Losser, bij het gehucht Glane over de grens, naar Gronau (Dld.).
  6. Glanerbrug, spoorlijn Enschede-Gronau-Münster.
    Geshiedenis: http://www.bcpeters.dds.nl/spoorzoeker_tmp/overig/reactivering_enschede_gronau/geschiedenis.html
    In 1979 goederenvervoer gestopt en in 1981 reizigersvervoer gestopt. In 2001 spoorlijn opnieuw geopend: exploitatie door DB: Enschede-Münster en Enschede-Dortmund.
  7. Broekheurne, spoorlijn Enschede-Ahaus-Dortmund.
  8. Winterswijk, spoorlijn Zutphen-Winterswijk-Borken-Gelsenkirchen: Borkense Baan.
  9. Winterswijk, spoorlijn Winterswijk-Bocholt-Oberhausen: Bocholtse Baan.
  10. Aalten, vanaf wat nu Syntus-station Aalten is liep er vroeger een spoor(tram-)lijntje naar Bocholt (Dld).
  11. Gendringen, lijntje vanaf Terborg via Ulft bij Gendringen over de grens naar Isselburg (Dld.).
  12. ’s Heerenberg, tramlijn Doetinchem-Emmerik-Kleef.
  13. Zevenaar, spoorlijn Arnhem-Oberhausen.
  14. Beek bij Nijmegen, tramlijntje vanaf Nijmegen bij Beek over de grens naar Cranenburg (Dld.) en door naar Kleef (Dld.).
  15. Groesbeek, spoorlijn Nijmegen-Kleef. Deze spoorlijn is in 1991 gesloten voor reizigersvervoer. Van de in onbruik geraakte grensoverschrijdende spoorlijnen komt deze lijn mogelijk nog weer in aanmerking om heropend te worden: viev.eu en Herspoor-map: VIEV
  16. Gennep, spoorlijn Tilburg-Boxtel-Gennep-Goch-Wesel: zie document Duitse Lijntje
  17. Venlo 1, spoorlijn Venlo-Geldern-Wesel.
  18. Venlo 2, spoorlijn Venlo-Kempen.
  19. Venlo 3, spoorlijn Venlo-Vierssen-Mönchen Gladbach.
  20. Venlo 4, kort na de grensovergang van de nog bestaande internationale lijn naar Mönchengladbach (Venlo 3) splitste zich in vroeger tijden een lijntje af in noordelijke richting naar Crefeld (Dld.) -> Duisburg (Dld.).
  21. Roermond, spoorlijn Roermond-Dalheim- Mönchengladbach-Düsseldorf. In 1991 gesloten. Mogelijk nog weer in functie te krijgen als goederenspoorlijn: zie document IJzeren Rijn. Nieuwe initiatieven van de vereniging Viev zijn er om alleen in te zetten op reizigersvervoer: meinlijn.nl.
  22. Posterholt, tramlijn Roermond-Posterholt-Dalheim.
  23. Kerkrade 1. Dichtbij waar de thans nog in functie zijnde internationale lijn Heerlen -> Aken (Dld.) de grens met Duitsland passeert bestond in vroeger tijden vanaf Kerkrade een lijn in noordelijke richting om zich samen te voegen met de thans nog in functie zijnde lijn van Aken (Dld.) -> Geilenkirchen (Dld.)-> Mönchengladbach (Dld.).
  24. Kerkrade 2, spoorlijn Heerlen-Aken.
  25. Bocholtz, spoorlijn Simpelveld-Vetschau-Aken. In gebruik als museumspoorlijn: https://www.miljoenenlijn.nl/ Deze opgeheven lijn is de oudste grensoverschrijdende spoorlijn van Nederland. Van Simpelveld tot aan Vetschau doet deze lijn nog dienst voor een museumstoomtrein: Museumspoorlijnen per provincie gerangschikt.
  26. Vaals, tramlijntje vanaf Maastricht ->Margraten -> Gulpen -> Vaals, grens, -> Aken (Dld.).