Herspoor

Spartacus

 

Herspoor en grensoverschrijdend spoor naar België
Bij de grondlegger van Herspoor is al vanaf de jaren ’80 van de vorige eeuw belangstelling geweest voor het grensoverschrijdende railverkeer tussen Nederland en België. Speciaal voor de lijn Eindhoven-Hasselt. Reden: de schoonouders woonden in Neerpelt aan een bosweg waar de niet meer in gebruik zijnde spoorlijn liep van Neerpelt naar Valkenswaard. Hoewel een fervent fietser werd toch met enige weemoed gezien dat omstreeks 1990 de spoorlijn voor het huis werd opgebroken en op het talud een fietspad werd aangelegd. Bij de grondlegger van Herspoor leefde toen nog (al?) het idee van heringebruikname.

De Lijn
De Vlaamse Vervoermaatschappij ‘De Lijn’ is het autonoom overheidsbedrijf dat stads- en streekvervoer verricht in opdracht van het Vlaams Gewest. Het Vlaams Gewest is tevens de belangrijkste aandeelhouder van het bedrijf.
‘De Lijn’ heeft voor Vlaanderen meerdere toekomstplannen uitgewerkt: Mobiliteitsvisie 2020. Onderdelen van de ‘Mobiliteitsvisie 2020’ zijn: Livan/ Pegasus Antwerpen; Pegasus Oost-Vlaanderen; Spartacus; Neptunus; Brabantnet. Voor Belgisch Limburg heet dit plan ‘Spartacus’.

 

Spartacus ( http://nl.wikipedia.org/wiki/Spartacusplan )(februari 2015).
Het Spartacus plan kent 3 lightrailtrajecten (plankaart: zie figuur onderaan dit document)
In 2006 verscheen een onderzoeksrapport van het Vlaams openbaarvervoersbedrijf ‘De Lijn’, i.s.m. gemeente Eindhoven, Samenwerkingsverband Regio Eindhoven, provincie Noord-Brabant en de Belgische provincies Limburg en Brabant,  om het plan van een toekomstige lightrail van Hasselt naar Neerpelt en Lommel door te trekken naar Eindhoven. Dit plan is een onderdeel (lijn3) van het Spartacus-plan. Indien dit plan in de toekomst zou kunnen worden verwezenlijkt zou het overgrote deel van dit lightrailraject van Eindhoven naar Hasselt weer over in onbruik geraakt spoor gaan: ‘Spartacus lijn 3 Hasselt-Eindhoven’.

Lijn 2 van het Spartacusplan is de lightraillijn van Hasselt via Genk naar Maasmechelen en eventueel door te trekken naar Sittard: Spartacus lijn 2 Hasselt-Genk-Sittard’.  

Lijn 1 van het Spartacusplan behelst de lightrailverbinding tussen Hasselt en Maastricht. Dit plan is al in uitvoering. Toch schijnt hier van Nederlandse zijde tegenwerking te komen: Maastricht zou geen aansluiting willen aanleggen over de Maas naar het station. De nog bestaande spoorbrug zou moeten worden vervangen. Extra kosten €100.000.000,- : Spartacus lijn 1 Maastricht-Hasselt-Antwerpen’.