Herspoor

Grensoverschrijdende spoorlijnen tussen Nederland en België gesloten en weer open

 

Er zijn enkele spoorlijngrensovergangen waarover wordt gediscussieerd om weer te openen.

 

  1. Sas van Gent (spoorlijn Terneuzen-> Sas van Gent-> Zelzate-> Gent)
    Heropening lijkt kansvol:
    Er lijkt schot te komen in herstel van de spoorverbinding van Terneuzen naar Gent. Zowel in Nederland (zelfs op parlementair niveau) als in België is er een roep om deze verbinding te herstellen voor reizigersvervoer en verbetering van goederenvervoer. Zie ‘BTTB-dossier-gent-zelzate’ en
    https://www.spoorpro.nl/goederenvervoer/2020/06/15/belgie-wil-nu-ook-werk-maken-van-spoorlijn-gent-terneuzen/  en https://www.nieuwsbladtransport.nl/havens/2020/06/24/jan-lagasse-north-sea-port-nieuwe-spoorlijn-schept-ruimte/?gdpr=accept

 

  • Budel (goederenspoorlijn Weert-Neerpelt). Dit stuk spoorlijn is onderdeel van het traject IJzeren Rijn. Over de IJzeren Rijn is er een aparte rubriek gemaakt: zie Herspoormap ‘IJzeren Rijn en https://nl.wikipedia.org/wiki/IJzeren_Rijn.
    Het traject van de IJzeren Rijn tussen Neerpelt en Hamont , vlakbij de Nederlands-Belgische grens, werd in 1957 gesloten voor reizigersvervoer en in 2014 weer geopend met de heropening van station Hamont.
    Herspoor: hoe lang duurt het nog voordat de reizigerstrein weer doorrijdt naar Weert?
    Heropening dubieus: Limburgse gemeenten en provincie zijn bang voor zwaar goederentreinverkeer o.a. in Weert, Roermond/ Venlo.

 

  • Weliswaar geen heropening maar wel het plan in Belgisch Limburg voor een railverbinding tussen Maasmechelen en Sittard die bij Stein over de Grensmaas kan komen: zie document ‘‘Spartacus lijn 2 Hasselt Genk-Sittard’.
    Aanleg en opening lijken niet kansrijk.

  • Maastricht (spoorlijn Maastricht-Hasselt): lees verder in Herspoordocument Spartacus lijn 1 Maastricht-Hasselt-Antwerpen en http://nl.wikipedia.org/wiki/Spoorlijn_20_Hasselt_-_Maastricht
    Heropening in afgeslankte vorm in voorbereiding:
    deze oorspronkelijke verbinding schijnt niet in volwaardige vorm hersteld te worden. Wel voor een lightrailverbinding of sneltram die echter niet naar het spoorwegstation aan de oostkant van de Maas zal rijden.
    Bijgewerkte notitie 2021: nog weinig schot in deze kwestie. Weer lijkt Nederland dwars te liggen.