basisdocument

Suriname Goudexpress

Aanleg Lawa-spoorlijn
In het begin van de 20ste  eeuw is op initiatief van de toenmalige gouverneur van Suriname, Ir. Cornelis Lely, de Lawa-spoorlijn, later Landsspoorweg genoemd, aangelegd van Paramaribo naar station Dam (Sarakreek), 173km. Ingebruikname eerste deel in 1905. Het 2e deel tot aan Dam (Sarakreek) werd in 1912 in gebruik genomen. De verlenging naar het oorspronkelijke eindpunt naar Benzdorp, 350km, is nooit tot stand gekomen.

Verval van de Lawa-spoorlijn
Het verval is in etappes verlopen. Allereerst is het oorspronkelijke plan niet voltooid. Van de 350km is 173km aangelegd. In 1936 is het traject van Kabel naar Dam (Sarakreek) buiten bedrijf gesteld. In de jaren ’60 van de 20ste eeuw is het traject van Brownsweg naar Kabel door de aanleg van stuwmeer Brokopondo onder water gekomen. Bij het beginpunt van de spoorlijn in Paramaribo is vanaf 1958 ook in etappes het traject tot Onverwacht buiten bedrijf gesteld. Voor het resterende deel van de spoorlijn, van Onverwacht naar Bronsweg, viel definitief het doek in 1987.

Pogingen tot renovatie
In 2001 en 2002 verschenen in de Volkskrant artikelen van journalist Stieven Ramdhari over heringebruikname van een oude spoorlijn in Suriname. De heer Sul, ex-directeur van  NS-concurrent Lovers, wilde de oude spoorlijn voor de Goudexpress weer in functie brengen. Na de onafhankelijkheid van Suriname is in de jaren ’80 van de 20ste eeuw deze lijn in verval geraakt. In dit nog prae-Google-tijdperk was het moeilijk voor de oprichter van Herspoor om hierover meer informatie te verkrijgen. Er is gepoogd om contact te leggen met Stieven Ramdharie middels een brief aan de redactie van de Volkskrant. Hierop is geen reactie gekomen.

Er is gebleken dat de reactivering van de oude spoorlijn niet tot stand is gekomen. Zie ook: https://nl.wikipedia.org/wiki/Landsspoorweg
Wat later, omstreeks 2015, zijn er ook plannen gelanceerd om deze spoorlijn te renoveren van Paramaribo naar de plaats Onverwacht. Eventueel zou er verlenging komen naar vliegveld Zanderij. Deze plannen werden vooral door president Desi Bouterse tot prestigeproject gemaakt. Van al deze plannen is niets terechtgekomen, mede door de slechte financiële en economische toestand waarin het land verkeerde.